De Vrije Student
De Vrije Student is op dit moment de grootste studentenpartij aan de UVA. Wij zijn een landelijke studentenpartij die opkomt voor de individuele vrijheid van studenten en de academische gemeenschap in Nederlandse universiteiten en hogescholen. De kernwaarden van de Vrije Student zijn vrijheid, pragmatisme en progressiviteit. Wij willen deze waarden vertalen in realistisch onderwijsbeleid. Wij streven naar academische vrijheid, flexibel studeren en innovatie en verbetering van het onderwijs. We opereren binnen een landelijke koepel. Door centrale coördinatie en samenwerking tussen de districten kunnen wij het optimale uit de partij en onze kandidaten halen. We worden momenteel vertegenwoordigd in studentenraden van de Universiteit van Amsterdam, Universiteit Utrecht en Rijksuniversiteit Groningen.
Klik hieronder op een stelling om de uitleg van de partij te bekijken.
Het is de verantwoordelijkheid van de overheid om studenten te ondersteunen bij hun geestelijke gezondheid. De universiteit hoeft hier niet verder in te investeren.
Oneens
Hoewel de overheid primair verantwoordelijk is voor de mentale gezondheid van studenten, kan de universiteit bijdragen aan het bevorderen van het welzijn van de student door een veilige omgeving te creëren waarin studenten openlijk kunnen praten over hun geestelijke gezondheid. Daarnaast heeft de universiteit de verantwoordelijkheid studenten door te verwijzen naar de juiste hulpverlenende instanties.
De universiteit moet stoppen met voorrang geven aan studenten van buiten de EU in de door de universiteit verstrekte studentenhuisvesting.
Zeer eens
Zowel studenten van buiten de EU als internationale studenten van binnen de EU hebben moeilijkheden bij het vinden van een huis. Iedereen zou toegang moeten hebben tot huisvesting via de universiteit, ongeacht afkomst. Het is belangrijk dat de universiteit een inclusief en gelijkwaardig beleid voert bij het aanwijzen van huisvesting.
De UvA moet de banden met de fossiele industrie, zoals Shell, verbreken
Neutraal
Het verbreken van banden met Shell is volgens DVS niet de beste manier om de kwestie rondom de milieuschade aan te pakken. De universiteit kan juist haar invloed gebruiken om het bedrijf aan te moedigen verantwoordelijkheid te nemen en te verduurzamen.
De UvA moet op elke campus gratis menstruatieproducten aanbieden.
Eens
DVS vindt dat iedereen toegang zou moeten hebben tot menstruatieproducten. Wel vinden wij dat de overheid voor dit soort zaken verantwoordelijk is. Het geld dat universiteiten te besteden hebben is primair voor onderwijs bedoeld. Zolang de overheid niks faciliteert vinden wij dat de universiteit hierin moet bijspringen.
Er moet meer worden geïnvesteerd in interdisciplinair onderwijs (opleidingen die studenten meer dan slechts één perspectief op een bepaald onderwerp bieden, zoals honors, PPLE of IIS-programma's).
Eens
Voor DVS is kwaliteit van onderwijs een prioriteit. Interdisciplinair onderwijs bevordert het probleemoplossingsvermogen en de creativeit. Daarnaast vereisen veel beroepen tegenwoordig een interdisciplinaire aanpak. Het ontwikkelen van interdisciplinaire vaardigheden tijdens de studie kan studenten beter voorbereiden op de arbeidsmarkt. Waar mogelijk willen wij het onderwijs meer interdisciplinair en praktijkgericht maken.
Het aantal internationale studenten in een raad moet representatief zijn voor het aantal internationale studenten binnen een faculteit, of de universiteit (hetzelfde geldt voor Nederlandse studenten).
Oneens
Het belangrijkste doel van de studentenraad is het vertegenwoordigen van de belangen van alle studenten op de faculteit, ongeacht hun achtergrond. Een internationale student kan net zo goed de belangen van Nederlandse studenten behartigen en andersom.
De UvA moet problemen als stelselmatige overbelasting en slechte arbeidsomstandigheden onder haar docenten aanpakken door meer vaste contracten aan te bieden.
Eens
Ook het welzijn van docenten is voor DVS belangrijk. Het aanbieden van meer vaste contracten kan een stap zijn in het verbeteren van de arbeidsomstandigheden van docenten en het verminderen van stelselmatige overbelasting. Vaste contracten bieden meer zekerheid en kunnen bijdragen aan een betere werk-privébalans en minder werkdruk. Echter, het aanbieden van meer vaste contracten is niet de enige oplossing voor deze problemen en het kan ook gepaard gaan met hogere kosten voor de universiteit. Andere mogelijke oplossingen zijn het verbeteren van de ondersteuning en faciliteiten voor docenten en het betrekken van docenten bij het besluitvormingsproces. De UvA zou ook dit soort oplossingen moeten overwegen om deze problemen aan te pakken en te zorgen voor betere werkomstandigheden voor haar docenten.
Toelating tot studies met een beperkte capaciteit dient gebaseerd te zijn op verdienste in plaats van willekeurige selectie via loting.
Zeer eens
Alle colleges moeten online beschikbaar zijn, onafhankelijk van COVID-19 gevallen of quarantaine regelingen.
Zeer eens
DVS hecht veel waarde aan de mogelijkheid tot flexibel studeren. Wij vinden dat alle studenten wanneer en waar dan ook toegang moeten kunnen krijgen tot onderwijs.
Het Bindend Studie Advies (BSA) moet worden afgeschaft.
Oneens
DVS pleit voor het herzien van het BSA, of voor een meer flexibele benadering waarbij meer rekening wordt gehouden met individuele omstandigheden en begeleiding en ondersteuning wordt geboden aan studenten die het moeilijk hebben.
De Numerus Fixus (een beperking in het aantal toegelaten studenten) moet worden gebruikt om de groei van de universiteit een halt toe te roepen.
Oneens
Een Numerus Fixus is geschikt als er onvoldoende middelen zijn om alle studenten van voldoende onderwijskwaliteit te voorzien, bijvoorbeeld als er onvoldoende docenten zijn. Door het aantal studenten te beperken, kan de universiteit de kwaliteit van het onderwijs beter garanderen en de studie-ervaring van studenten verbeteren. Een Numerus Fixus moet dus alleen worden toegepast met het oog op de functionaliteit van het onderwijs en niet met het doel om de groei van universiteiten tegen te gaan.
Het College van Bestuur (CvB) van de universiteit moet worden gekozen in een open verkiezing, door alle studenten en medewerkers.
Neutraal
Het College van Bestuur is het belangrijkste orgaan van de universiteit. Een open verkiezing van zal het College van Bestuur meer democratische legitimiteit geven en de betrokkenheid van leerlingen en werknemers bij de besluitvorming en bestuur van de universiteit vergroten. Tegelijkertijd zou het kunnen leiden tot politisering en fragmentatie van de universitaire gemeenschap.
De UvA dient te investeren in meer toegankelijkheid voor studenten met een functiebeperking, alsmede sensitiviteit ten aanzien van deze studenten.
Zeer eens
Wij vinden dat iedereen toegang moet kunnen hebben tot hoger onderwijs.
Om de groei van de universiteit af te remmen, zouden Nederlandstalige vakken bij alle studies verplicht moeten worden.
Oneens
De kwaliteit van het onderwijs staat bij ons vooraan. Engels waar nodig, Nederlands waar mogelijk. Dit soort middelen moeten niet gebruikt worden enkel met het doel de groei van de universiteit af te remmen.
Academische vrijheid is net zo belangrijk als sociale veiligheid
Oneens
Academische vrijheid vormt de basis voor de ontwikkeling en vooruitgang van wetenschap en kennis. Het stelt wetenschappers, onderzoekers en docenten in staat om kritisch te denken en ideeën te onderzoeken zonder beperkingen of beperkingen op te leggen.
Wel zien wij dat sociale veiligheid en academische vrijheid nauw aan elkaar verbonden zijn. Alleen in een veilige omgeving kunnen studenten kritisch zijn en hun mening uiten. Het vinden van een evenwicht tussen academische vrijheid en sociale veiligheid is van groot belang voor een gezonde en productieve academische gemeenschap.
De UvA moet studenten betrekken bij het maken van lange termijnplannen voor studieruimtes en onderwijsfaciliteiten in overeenstemming met de verwachte groei van de studentenpopulatie.
Zeer eens
De CSR en FSR worden betrokken bij het maken van dit soort plannen en DVS is het daar volledig mee eens.
Alle voedingswaren (inclusief vlees) dienen beschikbaar te zijn in de kantine.
Eens
Studenten hebben de vrijheid zelf keuzes te maken over hun voedingspatroon, zonder dat bepaalde opties worden uitgesloten op basis van ideologische of ethische overwegingen. Ook draagt het aanbieden van alle voedingswaar in de kantine bij aan de keuzemogelijkheden en daarmee aan een meer gevarieerd voedingsaanbod.
De universiteit moet prioriteit geven aan een actief diversiteitsbeleid, waaronder dekolonisatie, zoals vermeld in het Diversiteitsrapport 2016.
Oneens
DVS wil zich inzetten voor meer diversiteit en inclusiviteit binnen de UVA. Wij zijn het echter niet eens met een aantal oplossingen die worden aangedragen in het diversiteitsrapport 2016.
In het diversiteitsrapport 2016 wordt onder andere als oplossing diversiteitsquota genoemd. Het selecteren van kandidaten op basis van hun achtergrond of identiteit is per defenitie discriminatoir. Het verlegt de focus van wat een persoon te bieden heeft op basis van zijn of haar persoonlijke prestaties, kwalificaties en ervaringen naar enkel eigenschappen als kleur en afkomst. Beter zou gekeken kunnen worden naar oplossingen gebasseerd op inhoudelijke factoren die gericht zijn op het wegnemen van drempels en het bieden van gelijke kansen voor iedereen. Inhoudelijke factoren die een rol spelen zijn bijvoorbeeld sociaal-economische omstandigheden en eventueel behoefte aan ondersteuning op gebied van taal en integratie. Zo kunnen wij als universiteit bijdragen aan diversiteit en inclusiviteit zonder te polariseren.
Dezelfde mening hebben wij wat betreft de dekolonisatie van het curriculum. De nadruk zou moeten liggen op academische kwaliteit. Dit is belangrijker is dan het aanpassen van het curriculum om te voldoen aan de sociale en politieke doelen van een bepaalde groep. De universiteit is een pluralistische omgeving waarin verschillende perspectieven en ideeën worden besproken en bediscussieerd, zonder dat bepaalde opvattingen of feiten worden uitgesloten of bevooroordeeld. Wij zijn voor een zo volledig en inclusief mogelijk onderwijsaanbod zolang we hiermee niet ons belangrijkste doel uit het oog verliezen: kwaliteit van onderwijs.
Studenten die honoursvakken willen volgen, moeten dat kunnen doen op basis van hun motivatie, ongeacht hun cijfers.
Oneens
Honoursvakken zijn doorgaans uitdagender en zwaarder dan reguliere vakken, vooral wanneer deze gelijktijdig met de reguliere vakken gevolgd worden. Er is een bepaald niveau van academische vaardigheid en toewijding vereist om te slagen. Omdat honoursvakken vaak een een beperkte onderwijscapaciteit hebben moet er een strengere selectie gemaakt worden.
Er zou geen aanwezigheidsplicht moeten zijn voor werkcolleges
Eens
Wij zijn tegen een aanwezigheidsplicht bij hoor- en werkcolleges. Dit sluit bij ons idee van flexibel studeren. Wij begrijpen dat studenten naast hun studie ook andere bezigheden hebben. De meeste studenten hebben naast hun studie een baan of willen praktijkervaring op doen door middel van een stage. Daarnaast zien wij dat een verplichte aanwezigheidsplicht niet noodzakelijk betekent dat studenten actief deelnemen of dat hun aanwezigheid de kwaliteit van het werkcollege verbetert.
Opleidingen moeten zelf kunnen bepalen of zij onderwijs geven in het Nederlands of Engels.
Neutraal
Onze insteek is: "Engels waar nodig, Nederlands waar mogelijk". Er moet een afweging worden gemaakt tussen de voordelen van het aanbieden van Engelstalig onderwijs, zoals een betere voorbereiding op de internationale arbeidsmarkt, en de nadelen, zoals een mogelijke afname van de kwaliteit van het onderwijs. De opleidingen zelf kunnen het beste deze afweging maken, aan de universiteit en de medezeggenschap om in de gaten te houden of de kwaliteit van het onderwijs niet in het geding komt.
Studentenraden zouden bezettingen moeten steunen, als een rechtmatig protestmiddel op de universiteit
Zeer oneens
Studenten hebben het recht om te protesteren, maar het bezetten van gebouwen en ruimtes gaat vaak gepaard met vernieling en verstoring van het onderwijs en onderzoek. Bovendien brengen bezettingen risico's met zich mee voor de veiligheid van studenten en medewerkers van de universiteit. Er zijn andere legitieme manieren om te protesteren, zoals het organiseren van demonstraties, het schrijven van petities, het voeren van gesprekken met de universiteit en het deelnemen aan medezeggenschapsorganen.
Alle bestuursleden van studieverenigingen dienen gelijke financiële ondersteuning te krijgen van de universiteit.
Neutraal
De financiële ondersteuning voor bestuursleden van studieverenigingen zou afhankelijk moeten zijn van de gedragen last en verantwoordelijkheden.